ПРИГОДИ КОТА МАРКІЗА І ПЕСИКА БАРСИКА
Перше знайомство
А. О. Саволюк, с. Вищеольчедаїв, Мурованокуриловецький р-н, Вінницька обл.
Спочатку ми навчаємо своїх дітей. Потім ми самі вчимося в них. Хто не хоче робити цього, той відстає від свого часу.
Наявність хороших програмістів у наш час є актуальним питанням. Фахівці з цієї галузі затребувані в нашій країні і по всьому світу. Людям, які опанували програмування, в майбутньому гарантована високооплачувана, цікава і творча робота. Розкрийте дітям можливості комп'ютера, покажіть на своєму досвіді, що в житті існують не лише соціальні мережі та ігри. Нехай комп'ютер стане помічником у навчанні і в майбутньому виборі професії. Можливо, навіть хтось із батьків відкриє в собі талант програміста.
Вкладка в журнал виконана у вигляді файлів. Запропонованих у казці уроків вистачить для регулярних занять упродовж місяця. Складайте файли у колекцію і зберіть книгу.
В одному чудовому подільському селі в дядька Миколи і тітки Люди жили кіт Маркіз та песик Барсик. Маркіз, як для кота, був ну просто великий. А ще був він чорно-біло-рябий з великими вдумливо-розумними очима, і всім своїм виглядом немов промовляв, що ви маєте справу не просто з котом, а з розумним, мудрим котом, який багато чого бачив, знає, обдумав і має
на все власну котячу думку. Зустрівши його, навіть сільські хлопчаки не дражнили, а з повагою пропускали, коли той переходив вулицю. Барсик був блідо-сірим, пухнастим, з безліччю дрібних сірих плямок, за це його в місячному віці і назвали Барсиком, але до розмірів снігового барса він не доріс, то й до сьогодні залишався Барсиком.
Перший урок
Була весна. Не та сором’язливо-невпевнена весна перших теплих днів і струмочків тало- го снігу. Була весна квітучих садів і соковитих, ще не кошених трав, коли все посаджене і посіяне зійшло і росло, з усіх сил тягнулося до сонця. Була весна, готова перерости в літо. Ні Маркіз, ні Барсик ніколи не заглядали, як люди, в календар, щоб визначити пору року. Зміни в природі вони, не настільки відірвані від природи, як люди, відчували кожною клітинкою свого організму, і тому якось обходились без календаря, годинника й астрономії. А весна була у своєму розквіті. Люди весь вільний від основної роботи час проводили в городах, сапали, пололи, підгортали, садили чи підсаджували розсаду. Хати, освітлені сонцем, ніби купалися в теплі і, здавалося, дихали пахощами весни крізь навстіж розчинені двері і вікна.
Барсик лежав на своїй підстилці біля порога хати і ліниво спостерігав за тим, що діється на подвір’ї. Він уже кілька разів побував на городі, де тітка Люда і дядько Микола сапали картоплю. Полежав проти сонця на стежці, спостерігаючи за вправними, ювелірно точними ударами сапи своїх господарів, коли бур’ян зрубується, а молоді пагони картопельки стоять неушкоджені, скуштував молодої солодкуватої трави, спробував щаве- лю. Його вже й посварили були, щоб не біг через грядки, щоб не вертівся під ногами. Але то були не злобливі свари, а швидше, напутні настанови.
Маркізу теж набридло вештатися подвір’ям, і він вирішив перевірити на комп’ютері одну з версій програми, яка спала йому на думку ще вночі, тим більше що хата відкрита і в хаті нікого немає. Але, як завжди, сталося несподіване. Тільки-но він збирався передньою лапою наступити на поріг, як його буквально «прибив» Барсик.
— Ти йдеш до комп’ютера? — запитав він. А далі питання посипалися, як пелюстки відцві- лої вишні, навіть вітру не треба: :— Говорять, що ти можеш зробити таке, що комп’ютер припиняє робити те, що робив, і виконує те, що ти захотів? А ти можеш мені щось таке показати? А я зможу так робити?
Маркіз аж присів на задні лапи. Те, що він може щось робити на комп’ютері, знали багато хто: спочатку це жваво обговорювали між собою і кури, і качки, навіть горобці та залітні сороки, інколи позаочі кепкували, а потім звикли і перестали, тільки кролі меланхолійно мовчали. А щоб Барсику завагалося, про це Маркіз ніколи й не думав, але що поробиш — XXI століття...
Пішли, — коротко кинув Маркіз, — але для цього тобі доведеться довго і багато вчитися, це буде займати весь вільний час... — і після деяких роздумів вирішив пожартувати: — Знаєш, люди кажуть, якщо хочеш позбутися ворога чи поганого сусіда, подаруй йому комп’ютер, тоді на тебе в нього часу не буде.
А як же дядько Микола чи тітка Люда? — враз зупинившись, запитав Маркіз.
То байдуже, — відповів Барсик і додав: — їм ще до обіду роботи вистачить.
Промайнувши кілька порогів, вони миттю опинилися перед комп’ютером. Маркіз показав, як вмикається комп’ютер, стрибнув у крісло біля комп’ютерного столика і, жестом показуючи на вільне місце біля себе, запросив Б ірсика до столу. Поки щось там миготіло на екрані, миготіли лампочки на комп’ютері, Маркіз розповідав, що то комп’ютер сам себе перевіряє на здатність працювати, сам себе завантажує, сам перевіряє справність та готовність до роботи клавіатури, миші, ще чогось, про що Барсик раніше і не чув. Нарешті на екрані з’явився кольоровий пейзаж, на фоні якого розмістилися в кілька снопчиків маленькі картинки.
Будь уважним, — промовив Маркіз і двічі клацнув мишкою по одній з картинок (дядько Микола раніше переніс ярлик ALGO на робочий стіл). Барсик навіть не встиг з усього розмаїття помітити, по якій саме.
Завантажуємо середовище програмування, — пояснив Маркіз, і пейзаж на екрані змінився на вікно, розділене вздовж навпіл.
Ліва частина — вікно програм, права — вікно результатів, — якимось дерев’яним, менторським тоном почав пояснювати Маркіз.
Барсику ця затія вже починала набридати — його дійова собача душа прагнула руху, зміни вражень і готовності самому щось творити, змінювати, врешті-решт, робити що-небудь, аби не сидіти без діла. Маркіз відчув цей стан друга, тому змінив тон, але продовжував повчати:
Зараз ми напишемо одну дуже просту програму. Запам’ятай: програма — це послідовність команд, зрозумілих комп’ютеру, які він почне виконувати за командою Виконати.
Помітивши, що Барсик не дуже його зрозумів, почав уточнювати:
- Це як дядько Микола віддає тобі команду «Фас», щоб вигнати чужих курей з городу, а в тебе вже є готова програма дій: як ти вистрибнеш із-за хвіртки, скільки пробіжиш по стежці, де почнеш розвертатися, в який бік будеш гнати тих клятих курей, з гавкотом чи без нього, де припиниш гонитву, як будеш повертатися на подвір’я тощо.
- Ти хочеш сказати, що в мене в голові теж є комп’ютер і кнопка Пуск чи Виконати? А як же я на ньому пишу ті програми? А як дядько Микола натискує кнопку Виконати, що в мене в голові? — почав був кепкувати Барсик.
- Програму ти обдумуєш і записуєш у своїй пам’яті, а командою на виконання цієї програми є звуковий сигнал «Фас». Наш комп’ютер поки що глухий до звукових сигналів, тому команду на виконання програми ми будемо подавати клацанням по відповідній кнопці на панелі інструментів або натисканням клавіші F9 на клавіатурі, — відповів Маркіз і почав вправно писати:
Program Bars_Pryclad;
begin
write('Heloy');
end.
Після чого клацнув по кнопці «Синій-трикутник», і в правому вікні з’явився напис Неіоу (Не смійтесь, будь ласка, адже ніде немає школи, в якій котів учили б англійської мови, тим більше граматики).
- Бачиш? — запитав Маркіз.
У чому ж фокус? — у свою чергу запитав Барсик, який нічого не зрозумів ні з того, що робив Маркіз, ні з того, що з того всього вийшло, і зовсім розчаровано додав: — і букви якісь незрозумілі, я таких раніше і не бачив.
тільки англійською мовою, а щоб ти хоч щось зрозумів, клацнемо по кнопці «Український прапор» . Що тепер ти бачиш?
- Бачу, що деякі слова стали українськими, а те слово, що в лапках, як було, так і залишилося не знати яке, як і слово в першій стрічці, що після слова «Програма», — відповів Барсик, а потім, після хвилини роздумів, запитав: — Це що ж тепер, мені ще й англійську мову вчити? І чому це ти пишеш англійською, якщо можна по-українськи?
- Англійською — тому, що в середовищі програмування ALGO, яким я користуюсь, реалізована мова програмування Паскаль, команди якої — слова, взяті з англійської мови, — почав знову повчати Маркіз. — Вчити англійську мову тобі не обов’язково, достатньо знати ось ті слова, записані синім чи рожевим кольором, які перекладаються за натискання кнопки-прапорця, та знати, що вони означають або як перекладаються.
- А ось клавіатуру, щоб щось написати, тобі доведеться вивчити досконало, — задумливо додав кіт.
- Як же її вчити, якщо я постійно надворі? — якось безнадійно, мало не плачучи, запитав Барсик і намірився вже стрибнути на підлогу.
- Не розпускай нюні, — приструнив його Кіт. — Якщо взявся за щось, то хоч постарайся довести до кінця, — і продовжив:
- Розпочнемо з того, що є три ряди символьних (буквених) клавіш. На кожній клавіші написано дві букви (різним кольором): верхня — латинського алфавіту від А до Z, нижня — кирилиця, я знаю, що ти їх знаєш, бо, як і я, вмієш читати. А на сьогодні постарайся запам’ятати розміщення букв кожного рядка клавіш, пам’ять у тебе ж не куряча.
І розпочалось навчання. Барсик, зібравши всю свою волю в кулак, аж упрів від старання і напруги, а Маркіз по черзі називав латинські і кириличні літери, Барсик за ним повинен був повторювати. Наступним кроком котячої методики була перевірка знань. Маркіз, наприклад, запитував:
- Другий рядок, четверта клавіша зліва...?
- F латинське, А — кириллицею — відповідав Барсик, відвернувшись до вікна.
- Перший рядок, п’ята клавіша зліва, — запитував Маркіз.
- Т латинське, Е — українське, — заплющивши очі говорив Барсик. І так кілька разів по тридцять три рази. Невідомо на якому крузі їх застав
дядько Микола, який зайшов чи то попити, чи, може, набрати пляшку води.
- Маркіз, ти що тут школу відкрив? — запитав він. Настрій у дядька Миколи був чудовий — робота на городі успішно просувалася до завершення, тому жартома додав: — А може, нам комп’ютер у курнику поставити, тоді до осені ти й курчат чогось навчиш? Гайда надвір, там така чудова погода, а ви тут паритесь.
Друзі, полегшено зітхнувши: «Пронесло...», не чекаючи другого разу, один за другим гайнули в двері.
- А комп’ютер, — вже надворі догнав їх голос дядька Миколи, — байдуже, я вже сам вимкну, не вертайтесь.
Барсик, опинившись на подвір’ї, почав качатись по траві, при цьому радісно погаркуючи та попискуючи, а настирливий Маркіз стебелинкою бур’яну на піску почав малювати клавіатуру: 12 квадратиків у першому рядочку, 11 — у другому, 10 — у третьому. То байдуже, що вони не завжди були точно квадратики, та й по розмірах — разів зо п’ять більші за справжні.
- Вставай, босяче, наука за тобою плаче, — доброзичливо промуркотів кіт, носом штовхаючи товариша під бік. — Йди-но підпиши клавіші. Бач, яку я тобі клавіатуру намалював?
Барсик вважав, що на сьогодні заняття скінчилися, але чи то погода, чи радісний настрій підштовхнули його до котячого витвору графічного мистецтва на піску. За хвилину, а може, й менше, завдання було виконано, і Маркіз із повагою подивився на свого учня:
- Молодець, — похвалив він, — ось тепер можеш відпочивати. А потім багатозначно додав: — Поки що...
Оскільки Барсик ніколи не заглядав у календар, то міг і не знати, що сьогодні 13 число, ще й п’ятниця! Тому й не знав, «що день прийдешній нам готує».
Коли вляглася полуденна жара, Маркіз покликав Барсика до купи піску.
- Ну що? Продовжимо наші заняття? — запитав він тоном, який відкидав усі заперечення.
- А де ж комп’ютер? — зауважив Барсик.
- Комп’ютер зараз нам ні до чого — ми будемо говорити про середовище і мову програмування, — відповів Маркіз, — так ось, слухай і запам’ятовуй:
А ті слова програми, які, як ти сам бачив, записані «в кольорі», називають службовими словами, їх кількість обмежена. Разом
з буквами і спеціальними символами (про них колись пізніше) вони складають мову програмування. Ми будемо вивчати мову, що називається Паскаль;
Q. те вікно, у якому я писав програму і де відображався результат виконання цієї програми, є вікном середовища програмування ALGO (Маркіз швиденько намалював на піску макет вікна, яке друзі бачили на комп’ютері);
Й середовище програмування складається з текстового редактора — це ліва «шибка» вікна — для запису тексту програми мовою програмування; транслятора — це програма- перекладач з мови, зрозумілої людям і нам з тобою, мовою, зрозумілою комп’ютеру.
- А тепер розкажи, що ти з цього всього зрозумів.
Барсик, як здалося *Маркізові, якось непевно потер по черзі лапкою то один вус, то другий і винувато, мнучи і розтягуючи слова, почав відповідати:
- Мова програмування — це мова нашого спілкування з комп’ютером, а середовище програмування — це середовище, у якому ми спілкуємось з комп’ютером.
- Оце так видав... Я й не сподівався на такі висновки. А ти молодець, Барсику, — зовсім несподівано для останнього, радіючи за друга, розлився в похвалах Маркіз.
- Верхній, синій рядок вікна називається заголовок вікна. На ньому зліва, якщо пам'ятаєш, зображено логотип середовища програмування і надпис Algo, а справа— три кнопки, які зліва направо називаються Згорнути, Згорнути або розгорнути вікно та Закрити. Якщо запам’ятав (Барсик ствердно кивнув головою), то підемо далі. Другий рядок із сірими клавішами — меню (перелік) команд роботи з програмою, третій — панель інструментів. Більш детально і конкретно — іншого разу, бо тут потрібен комп’ютер. Нижче — саме вікно середовища програмування, розділене вертикальною смужкою на два...
- Вікна, — вставив своє Барсик.
- О, та ти не спихп, — посміхнувся Маркіз. — Повтори те, що я сказав.
Після того, як Барсик майже слово в слово повторив сказане своїм учителем, Маркіз ще раз похвалив його і перейшов до рисунка клавіатури, де внизу зобразив довгу клавішу.
- Ця клавіша, — почав повчати, — називається Пропуск символу, Пустий символ.
- Я здогадався. Це щоб робити пропуск між словами, — не дав йому договорити Барсик.
- Правильно, — знову похвалив його Маркіз. — Якщо так, то ще кілька клавіш, але ти не перебивай, а, будь ласка, вислухай до кінця.
Домалювавши зліва і справа внизу по дві клітинки, пояснив:
- Це клавіші Shift та Ctrl, одночасне натискання на них дозволяє перемикати клавіатуру з однієі мови на іншу, наприклад, з української на англійську чи російську. Ти бачив ці клавіші?
Барсик мовчки кивнув .головою й у свою чергу зауважив:
- А мені більше подобається перемикати прапорцями.
- Прапорцями на панелі задач? — перепитав Маркіз. — Так, прапорцями ми перемикаємо мову, на якій записані лише службові слова мови програмування, ми ж про це говорили, а мову виведення тексту програми в текстовому редакторі можна перемикати або клавішами Shift та Ctrl, або мишкою клацанням по віконцю Мовна панель на панелі задач вікна Windows унизу Робочого
столу. Ти бачив справа внизу екрана віконце, у якому за клацання по ньому мишкою з’являється вікно з перемикачами UK, RU або EN. Зрозумів?
- Зрозумів, що це українською, російською або англійською мовами, — ніби хвалячись, відповів Барсик і додав: — Виходить, що клавішами Shift та Ctrl перемикати мову виведення тексту швидше.
Він пригадував й інші клавіші, та питати про них не наважився. Ніби відгадавши його думки, Маркіз домалював зверху ще 14 квадратиків, пояснивши, що 10 із них, починаючи з другої зліва, — цифрові клавіші, а найправіша дозволяє стерти останній введений символ, а на останок проти першого і другого рядка буквених клавіш домалював довгу, на два квадратики клавішу.
- Клавіша Enter — переводить курсор на початок наступного рядка. Вчи. Клавіатура та вікно ALGO — таке наше завдання на сьогодні, — закінчив свій урок Маркіз.
Барсик був трохи розчарований — він ще не вміє «командувати» комп’ютером, але вирішив поки-що не здаватися, а що буде далі — життя покаже, адже, як виявляється, не все так просто...